O víkendu 14. a 15. května 2022 se ve Středisku Teiresiás Masarykovy univerzity v Brně uskuteční už 15. běh Agory – unikátní vzdělávací akce, zaměřené na tématiku využití informačních a komunikačních technologií uživateli se zrakovým postižením.
Zájemci se na Agoru přicházejí seznámit s novinkami v oblasti speciální výpočetní techniky, vyměnit si zkušenosti či se prakticky procvičit v dovednostech v práci s informačními a komunikačními technologiemi pomocí odečítacího nebo zvětšovacího programu.
Programové schéma Agory
Na základě velmi pozitivní zpětné vazby jsme se opět rozhodli pro prezenční Agoru zvolit oblíbené a žádané programové schéma v podobě “plenární část, výstava a workshopy”.
Společná plenární sekce pro až 130 účastníků proběhne v sobotu dopoledne a účastníci se na ní budou moci formou krátkých, frontálně vedených prezentací, seznámit s vybranými tématy. Plenární část budeme letos poprvé i vysílat živě, aby se informace, které na ní zazní, dostaly k co největšímu počtu zájemců.
Možnost navštívit stánky vystavovatelů ve vystavovatelské části bude v sobotu odpoledne po plenární sekci v průběhu delší obědové pauzy a následně i paralelně s workshopy. Cílem vystavovatelské části je umožnit zájemcům moci osobně se seznámit s řešeními, nabízenými jednotlivými vystavovateli.
Vstup na plenární sekci a výstavu je možný i bez předchozí registrace.
V sobotu odpoledne a v neděli dopoledne pak proběhnou prakticky zaměřené workshopy, které stále vnímáme jako stěžejní náplň Agory. Kapacita jednotlivých workshopů bude opět omezena na přibližně 5 zájemců tak, aby se s probíranou tématikou mohli co nejlépe seznámit.
Plenární sekce
Plenární sekce proběhne v sobotu 14. května od 10.00 do 12.00 a vstup na ni je volný. A na jaké příspěvky se můžete těšit?
- Dan Patzelt: Platforma Tactile Images – Chybějící článek mezi rozvojem prostorové představivosti a výukou na dálku
- Petr Dušek: Nesmírné aktivity (astronomie a kosmonautika pro zájemce se zrakovým postižením)
- Barbora Bertlová: HMATÁKY – Nová cesta ke hmatové grafice a bodovému písmu
- Milan Pešák: Inovovaný Knihomol, nové tutoriály a další novinky ze Spektry
- Marek Susčík: Nové funkce a rozšíření v doplňku Oko pro NVDA
- Daniel Jungmann: RUBY 10 – největší z rodu Rubínů
- Jana Kuklová: Kikiriki Games – představení bezbariérového herního studia a mobilní audio hry To the Dragon Cave
- Lukáš Hosnedl: Historická česká hra 1428: Shadows over Silesia Vás vítá v budoucnosti přístupných videoher, už nyní!
Anotace příspěvků
Dan Patzelt: Platforma Tactile Images – Chybějící článek mezi rozvojem prostorové představivosti a výukou na dálku
Rozvoj prostorové představivosti je pro nevidomé děti klíčový, protože umožňuje vytvářet si přesné mentální obrazy okolního světa, ale také jim pomáhá lépe se orientovat v prostoru.
E-learningová platforma Tactile Images nabízí učitelům přístup ke knihovně 1 500 obrázků opatřených verbálními popisy. Zároveň jim umožňuje vytvářet vlastní obrázky s personalizovanými popisy,opatřené QR kódem.
Poté, co byl vytvořen hmatový výtisk obrázku, může si ho dítě samostatně prohlížet pomocí aplikace Tactile Images Reader. Aplikace přečte QR kód, identifikuje obrázek a následně polohu prstu na něm a přečte nevidomému nebo slabozrakému dítěti příslušný popis, který učitel do platformy vložil.
E-learningová platforma Tactile Images je chybějícím článkem mezi rozvojem prostorové představivosti a výukou na dálku, protože chce prolomit bariéry dané fyzickou závislostí na jiné osobě. Dosahuje toho tím, že replikuje úsilí učitelů a přenáší jejich znalosti do online prostředí, takže každé dítě má přístup k personalizovaným informacím a samostatnému učení kdykoli a kdekoli. Tato nová metoda zvyšuje rychlost učení a rozšiřuje speciální vzdělávací programy.
Petr Dušek: Nesmírné aktivity (astronomie a kosmonautika pro zájemce se zrakovým postižením)
Odborná skupina pro bezbariérovou astronomii a kosmonautiku České astronomické společnosti (zkráceně Nesmír) se věnuje zpřístupňováním zejména populárně-naučné astronomie a kosmonautiky lidem s různým hendikepem. Současnou hlavní doménou této skupiny je téma astronomie a kosmonautiky pro zájemce se zrakovým postižením. Realizujeme tematické besedy, pozorování večerní oblohy, výlety za zajímavostmi, stáváme se součástí mezinárodní zájmové komunity… těch činností jistě není málo. V příspěvku shrneme, co se nám daří či nedaří, co nesmírného chystáme – nejen z krátkodobého pohledu, ale také se pokusíme být proroky a sdělíme dopředu informace o událostech, které se teprve zřejmě stanou.
Barbora Bertlová: HMATÁKY – Nová cesta ke hmatové grafice a bodovému písmu
Hmatová grafika je dlouhodobě na okraji zájmu tyflopedických odborníků i samotné komunity nevidomých, ačkoli může představovat jednu z nejefektivnějších cest poznávání reality bez kontroly zrakem. Proto vznikl hmaták, hmatový leták Atelionu Střediska ELSA pražského ČVUT. Co je ATELION? Co je HMATÁK? Stručné představení pracoviště i jeho nového produktu.
Milan Pešák: Inovovaný Knihomol, nové tutoriály a další novinky ze Spektry
Do Knihomolu jsme přidali nové funkce, které učiní čtení knih a časopisů ještě pohodlnějším. V rámci přednášky je stručně představíme a pár slov řekneme i o nových tutoriálech a dalších novinkách ze Spektry, která je tu s Vámi již 33 let.
Marek Susčík: Nové funkce a rozšíření v doplňku Oko pro NVDA
Představíme nová rozšíření dostupná v doplňku Oko pro NVDA, která usnadňují získávání informací rozmanitého charakteru a to převážně z informačních zdrojů dostupných na internetu.
Daniel Jungmann: RUBY 10 – největší z rodu Rubínů
Představení nové přenosné kamerové lupy RUBY 10 s hlasovou podporou, spojené se stručným přehledem historie vývoje přenosných kamerových lup modelové řady RUBY americké společnosti Freedom Scientific.
Jana Kuklová: Kikiriki Games – představení bezbariérového herního studia a mobilní audio hry To the Dragon Cave
Nové herní studio Kikiriki Games se zaměřuje na vývoj blind friendly mobilních her a nyní představuje titul To the Dragon Cave, který si užijí nevidomí i vidící hráči. Další rovinou na které se Kikiriki Games snaží působit je odstraňování bariér na trhu práce. Proto na hře To the Dragon Cave pracoval tým složený ze zrakově handicapovaných i vidících spolupracovníků. V příspěvku představí spoluzakladatelka studia Jana Kuklová poslání a záměry projektu Kikiriki Games a seznámí posluchače s novou hrou určenou pro mobilní telefony se systémem iOS a Android.
Lukáš Hosnedl: Historická česká hra 1428: Shadows over Silesia Vás vítá v budoucnosti přístupných videoher, už nyní!
6. září 2022 vychází pro PC s Windows historická akční adventura 1428: Shadows over Silesia od nezávislého vývojáře Petra Kubíčka (veřejná demoverze bude k dispozici již v létě). Slibuje kolem třiceti hodin čistého herního času, řadu fiktivních, ale především skutečných historických lokací ve středověkém Slezsku, které budete moci navštívit, náročné souboje, logické hádanky, plížení ve stínech kolem nebezpečných nepřátel, skryté mince, které dokáží najít jen ti nejpečlivější, kompletní český dabing, poutavý dark fantasy příběh se dvěma hratelnými postavami a mnoho dalšího.
A proč že byste se coby účastníci jarní Agory 2022, tedy uživatelé asistivních technologií pro zrakově postižené, měli zajímat o běžnou tzv. mainstreamovou videohru? No přece proto, že jako teprve druhá hra takového rozsahu a zároveň vůbec první hra pro Windows nabídne od okamžiku vydání plnou podporu i pro zcela nevidomé hráče, bez podmínek, bez skrytých záludností, složitých technických podmínek a nejrůznějších ale a bez kompromisů! Nejedná se tedy pouze o historickou hru v tom smyslu, že se odehrává v historickém zasazení, ale především ve smyslu svého historického významu pro rozvoj přístupnosti i v takovém primárně vizuálně zaměřeném oboru, jako jsou právě videohry.
Přijďte si poslechnout víc podrobností o tom, co přesně vám hra nabídne a zejména jak vznikala implementace takhle pokročilé přístupnosti, takříkajíc přímo od zdroje.
Základní informace k Agoře
Pořadatel akce: Středisko pro pomoc studentům se specifickými nároky – Teiresiás
Místo konání: Komenského náměstí 2, 602 00 Brno
Termín jarního běhu: 14. a 15. května 2022
Účastnický poplatek: účast na odborném programu a občerstvení v průběhu akce je díky podpoře partnerů Agory zdarma, účastníci si ve vlastní režii zajišťují a hradí dopravu a ubytování
Akci podporují: společnost Deloitte, Nadační fond Českého rozhlasu ze sbírky Světluška, Moneta Money Bank, Sagitta a další partneři
Partneři Agory
Agoru by nebylo možné realizovat bez partnerů, kteří ji finančně či jinak podporují. Velmi nás těší, že i v letošním roce pokračuje spolupráce s oběma klíčovými partnery Agory: společností Deloitte, která zůstává hlavním partnerem Agory, a Nadačním fondem Českého rozhlasu, který Agoru podpořil grantem ze sbírky Světluška. Ke klíčovým partnerům Agory se v roce 2022 přidala Moneta Money Bank. Děkujeme všem partnerům za důvěru a podporu.
Chcete se stát partnerem Agory?
Je Vám myšlenka Agory sympatická a rádi byste ji podpořili? Chcete rozšířit řady partnerů Agory? Kontaktujte nás prosím. Je možné poskytnout jak materiální dar (ideálně nějaké drobné propagační a současně praktické a použitelné předměty), tak finanční dar, z něhož bychom mohli pokrýt část nezbytných režijních nákladů.
Všem partnerům děkujeme, velmi si vážíme jejich podpory.
Fotografie z podzimní Agory 2019 na Flickru
Za celý organizační tým se na setkání s vámi těší Radek Pavlíček, Pepa Konečný a Anička Hořejší.
Agora jako součást dalších akcí
Tmavomodrý festival 2022
Festival s více jak třicetiletou tradicí boří neviditelnou bariéru mezi světem vidících a zrakově postižených. Patří dětem a mládeži, které se na místo zraku nechávají vést hudbou. Pojmenovaný je podle písně Jaroslava Ježka, Voskovce a Wericha.
Akce vám umožní poznat svět těch, kteří se nemohou spolehnout na svůj zrak. Letos v květnu proběhne již 32. ročník festivalu, tak si ho nenechte ujít!
Festival se uskuteční od 12. do 14. května v Brně. Program pro veřejnost proběhne v pátek 13. května v parku vedle klubu Šelepka v brněnském Králově Poli. Akce je ZDARMA.
Světový den přístupnosti 2022
Agora je už po osmé součástí série akcí kolem Světového dne přístupnosti. Jeho smyslem je motivovat veřejnost k diskusím, přemýšlení a chuti dozvědět se něco o přístupnosti webu, software či mobilních aplikací a potřebách uživatelů s nejrůznějším postižením.
O Agoře
Agora je dvoudenní konference, zaměřená na tématiku využití informačních a komunikačních technologií uživateli se zrakovým postižením. Od roku 2015 ji pořádá Středisko Teiresiás Masarykovy univerzity za podpory společnosti Deloitte, Nadačního fondu Českého rozhlasu ze sbírky Světluška, Moneta Money Bank a dalších partnerů.
Agora si i přes svou nedlouhou historii vybudovala mezi uživateli ICT s těžkým postižením zraku výborné renomé. Posledních prezenčních běhů se pravidelně účastní přes 150 zájemců, online vysílání mají tisíce zhlédnutí a jejich počet stále roste. Agora je pro účastníky ideálním místem, kde se mohou v přístupném prostředí seznámit s tím, jak jim informační a komunikační technologie mohou pomoci překonávat bariéry při studiu, zaměstnání i v běžném životě.
O Středisku Teiresiás
Pořadatelem akce je Středisko Teiresiás, plným názvem Středisko pro pomoc studentům se specifickými nároky, které Masarykova univerzita zřídila v Brně v roce 2000. Jeho úkolem je zajišťovat, aby studijní obory akreditované na univerzitě byly v největší možné míře přístupné také studentům nevidomým a slabozrakým, neslyšícím a nedoslýchavým, s pohybovým handicapem, případně jinak postiženým.
Středisko je garantem programu celoživotního vzdělávání nevidomých, jehož cílem je umožnit zrakově postižené veřejnosti, aby si bez ohledu na věk a sociální postavení doplnila vzdělání v dílčích předmětech akreditovaných studijních oborů způsobem odpovídajícím zrakovému postižení.
Více informací viz www.teiresias.muni.cz.
- INSPO 2024: Co nabídne zájemcům o technologie a přístupnost pro uživatele se zrakovým postižením? - 20. 11. 2024
- Přístupná čeština: Pište srozumitelně (záznam webináře z 11. 10. 2024) - 12. 11. 2024
- INSPO 2024: Od asistivních technologií po Evropský zákon o přístupnosti (tisková zpráva) - 11. 11. 2024