Společně s kolegy z projektu Théseus spolupracujeme s týmem na výzkumu zpětné vazby na nově připravovaný navigační systém v Praze. Aby byl tento systém navržen pro všechny lidi bez rozdílu, potřebujeme dobře znát potřeby těch, jimž bude při cestování pomáhat.
Projekt Čitelná Praha přináší komplexní systém městské navigace, který má za cíl zlepšit kvalitu života všem, kteří se po metropoli pohybují.
Jsou to místní, kteří znají město nazpaměť, lidé, kteří do Prahy dojíždějí za prací a jsou vždy ve spěchu, turisté, kteří neumějí česky, ale chtějí si naplno vychutnat všechny její krásy, lidé s dočasným i trvalým pohybovým, zrakovým, sluchovým či jiným omezením, pejskaři, rodiče s kočárky, výletníci s kufry a batohy, důchodci, děti i všichni ostatní.
My všichni máme mnoho společných a nemálo specifických nároků, které kvalitní design a architektura pomáhají vyslyšet, proto chceme vaše nároky znát!
Ať jste součástí kterékoliv skupiny, ať chodíte pěšky, využíváte hromadnou dopravu, vůz, kolo nebo všechny možnosti kombinujete, vaše zpětná vazba nám pomůže promítnout do vznikajícího systému vaše potřeby a udělat ho tak tím nejlepším pro všechny.
Pokud máte zájem účastnit se výzkumu, přihlaste se do výzkumné databáze Čitelné Prahy.
Aktuálně hledáme respondenty pro podzimní výzkum na lokaci HolKa u Štvanické lávky, kde pilotujeme prvky pěší navigace – obelisk a směrovku. Za 30 minutový rozhovor na lokaci odměníme respondenty dárkovým balíčkem a možností být těmi, kdo pomůžou udělat Prahu čitelnější pro všechny.
Přihlášení do výzkumné databáze Čitelné Prahy
Ahoj, včera se mi podařilo se zúčastnit výzkumu na stanici Jiřího z Poděbrad. Hlásil jsem se už na Palmovku i na HolKu, ale nějak to nevyšlo a na tu HolKu – tam bych nebyl vůbec nic platný. Chtěl bych hlavně předeslat, že to není vůbec pro nevidomé a pro slabozraké v tomto výzkumu také spíš ne, leda, že bych nebyl sám, kdo by jim řekl, že na to prostě nevidí. Můj visus cca 3/60 na lepším oku.
Zkoumali pomocí úkolů a různých otázek, jak vnímám nové tabule na nově zrekonstruované stanici Jiřího z Poděbrad a pak v soupravě metra tzv. jezevčíka (tabule nade dveřmi v novém designu, podklad černá) a nové schéma metra+linie tramvají u dveří na skle. Na obou tabulích jsem ani s turnonem nebo lupou text nepřečetl. Tabule jsou menší a bílé písmo – asi ne tolik kontrastní, ale hlavně malé.
Tabule ve stanicích – špatné oslňující osvětlení velké tabule se stanicemi. Z dálky jsem tabuli vnímal, ač nepřečetl, ze vzdálenosti 3 metrů jsem ji sotva zaznamenával, protože mě oslňovaly zářivky osvětlující tabuli shora. (to byl požadavek po výzkumu Palmovky, že to má být osvětleno, tak tu tabuli tady nasvítili)
Nechci jim to kazit a vyzrazovat všechny úkoly, ale dám příklad a trochu ho i obměním – pro ilustraci. Stojíte ve stanici pod dvěma tabulemi pro směr první kolej Depo Hostivař a druhá kolej Centrum a Nemonici Motol. Máte úkol, jak dojedete podle těchto tabulí na třeba Senovážné náměstí. (toto náměstí není ani stanicí metra). Nevím, co si o tom mám myslet! Je pravda, že jsem byl na začátku upozorněn, že některé otázky se mi mohou zdát nelogické … a bylo jich dokonce víc.
Dal jsem jim řadu návrhů a myslel nahlas. Černý podklad mi na monitorech vyhovuje, tady tedy ne. Pokud pro slabozraké nějaké schéma, dobré je si ho připravit třeba do mobilu, prohlodnout doma a nebo – a to jsem zapomněl říct – proč vymýšlejí už dávno realizované, nebo kdysi uplatňované. Tabule s průběem jízdy v autobusech v Praze. Ať jsou klidně i tyhle, ale jedna v každém voze. My pamětníci si pamatujeme, že černé tabule bývaly na začátku, kdy začalo jezdit metro. Pak někdo přišel s nápadem, že budou všechny bílé. Také se trochu do pozadí dostávají barvy linek metra … Úsudek nechám na Vás. Myaslím, že v tom tečou docešla těžký peníze – výzkum probíhá už asi druhý rok a konec v nedohlednu – prý ještě kvantitativní výzkum v dubnu … Náladu mi spravila plná taška dárků od PID.