Zákon o přístupnosti: Je responzivní design nutný pro splnění požadavků zákona o přístupnosti? (16/24)

Otázka č. 16: Je responzivní design nutný pro splnění požadavků zákona o přístupnosti?

Ano.

Kritérium úspěšnosti 1.4.10 Přeformátování (Reflow) doporučení Web Content Accessibility Guidelines 2.1 požaduje, aby ve chvíli, kdy je obsah prezentován na šířku 320 pixelů, nedocházelo ke ztrátě obsahu, funkcionality nebo bylo třeba horizontálně scrollovat.

Tomuto požadavku lze na většině webových stránek vyhovět pouze tak, že budou responzivní.

To, jestli váš web tomuto požadavku vyhovuje, si nejsnáze otestujete roztažením okna prohlížeče na šířku 1280 pixelů a zvětšením (zazoomováním) obsahu stránky na 400 %.

Obsahu, který vyžaduje horizontální scrollování, se tato podmínka netýká – jedná se například o komplexní obrázky, mapy, diagramy, video, hry, prezentace, tabulky s údaji a rozhraní, u kterých je třeba při práci s obsahem zachovat panely nástrojů.

K čemu je to dobré?

Smyslem tohoto požadavku je usnadnit čtení obsahu především uživatelům se zrakovým postižením, kteří zvětšují text a potřebují jej mít zobrazený v jednom sloupci. Díky tomu, že nemusí horizontálně scrollovat, mají jistotu, že se v případě potřeby dostanou k veškerému obsahu stránky. Pokud by museli při čtení scrollovat vertikálně i horizontálně , mohlo by se snadno stát, že některou část stránky při scrollování minou a požadovaný obsah tak nenajdou.

(Webový obsah si tak prohlížejí i na desktopu podobně, jako si jej prohlížíme na mobilním telefonu, kdy je stránka zobrazena jako jedna dlouhá „nudle“, kterou posouváme jen dolu nebo nahoru.)

Další čtení


Adventní kalendář o přístupnosti připravuji ve spolupráci s webstudiem IBA LF MU a ÚZIS ČR, které se tématice přístupnosti dlouhodobě a koncepčně věnuje.

Radek Pavlíček

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..