Diskrétní navigační systém, vesta se zabudovanými vibračními motorky a kamerou či laserová hůl – to jsou jen některé z „převratných“ kompenzačních pomůcek, u kterých marketing či mediální pozornost naprosto neodpovídala jejich přínosu pro ty, kterým byly primárně určeny. Kromě naprosto mylného zacílení prokazují v této věci medvědí službu i některá média, která líbivá a na první pohled atraktivně vypadající řešení často adorují, aniž by si zjistila pravý stav věcí (viz například článek Čeští vědci vyvinuli slepeckou hůl, která se spojí s mobilem a pomůže navigovat nevidomého, kdy ke zkvalitnění života nevidomých výraznou měrou tento projekt rozhodně nepřispěl).
V posledním newsletteru časopisu Téčko vyšel překlad skvělého článku Some Thoughts on Smart Canes od Dereka Riemera. Článek shrnuje chybné argumenty, jež obecně vedou k zařízením, která nikdo nepotřebuje, a která neřeší skutečné problémy uživatelů.
Lék na to je přitom poměrně jednoduchý – než se do nějaké takové činnosti někdo pustí, je potřeba poznat potřeby uživatelů a zjistit, zda po tom, co se chystám vyvíjet, je vůbec poptávka, zda to řeší nějaký reálný problém a je to vůbec životaschopné.
Tak, jako to dělají autoři jiných projektů – za všechny jmenujme například velmi úspěšné projekty Cash Reader či BlindShell, které všechno výše uvedené splňují – opírají se o skutečné potřeby, řeší reálný problém a vznikají v úzké spolupráci s uživateli z cílové skupiny.
Související čtení
Kancelář pro uvádění (tiskových) zpráv o přístupnosti a asistivních technologiích na pravou míru
Kancelář pro uvádění (tiskových) zpráv o přístupnosti a asistivních technologiích na pravou míru
- Accessibility: The Backbone of True Inclusion - 4. 12. 2024
- Zapojte se do průzkumu o přístupu k onkologické péči pro lidi se zdravotním postižením - 1. 12. 2024
- WebExpo 2025: Black Friday Deal ends Sunday! - 28. 11. 2024