Co se mi líbí na cajtydne.cz z hlediska přístupnosti

To, že se snažím propagovat přístupnost pozitivně místo neustálého poukazování na chyby, je o mně myslím docela známo. Chybami se člověk učí… ale špatně, napsal kdysi Marek Prokop. Rád bych tedy čas od času představil weby, které mají přístupnost slušně vyřešenu, a ukázal dobrou praxi v této oblasti. No a čím jiným začít, než webem, na jehož přípravě se právě Marek podílí. Tím webem je Čaj týdne a líbily se mi na něm následující věci:

  • Bezproblémová přístupnost z klávesnice. Webové rozhraní Čaje týdne je bezproblémově dostupné a ovladatelné z klávesnice, což umožňuje i uživatelům, kteří k práci s webem používají pouze klávesnici, tento web bez problémů používat.
  • Čitelnost textu a dostatečný barevný kontrast. Dostatečně velké písmo, žádné rušivé prvky, které by při čtení odváděly pozornost jinam, vhodně zvolené a dostatečně kontrastní barvy, to vše přispívá k bezproblémové čitelnosti obsahu tohoto webu.
  • Robustní a logická struktura nadpisů. Nadpisy patří k základním orientačním bodům na webové stránce a z hlediska . Stránka Cajtydne.cz je pomocí nadpisů dostatečně a vhodně strukturována, takže například nevidomí uživatelé se mohou v obsahu velmi snadno zorientovat a v případě potřeby se snadno přesunout na tu část stránky, která je právě zajímá.
  • Přístupný objednávkový formulář. Jistě by bylo chybou, kdyby formulář tvořil bariéru a čaj by nebylo možné si objednat. Na Čaji týdne tomu tak naštěstí není a objednávkový formulář je bez obtíží přístupný jak po stránce technické (každý formulářový prvek má přiřazen relevantní textový popisek), tak obsahové, kdy je na první pohled zřejmé, co a kam zadat. To, že autoři stránky nehází uživatelům pod nohy klacky v podobě CAPTCHA, je pak jen příjemným bonusem.
  • Responzivní design. Ať už si o responzivním webdesignu myslíte cokoliv, pravdou je, že dobře vytvořený responzivní web může výrazně pomoci i přístupnosti. Ať už kvůli tomu, že takto vytvořené weby zpravidla neobsahují žádný balast a uživatel se může soustředit přímo na hlavní sdělení, nebo proto, že si obsah může pohodlně přečíst na libovolném zařízení. Slabozrakým uživatelům pak responzivní design umožňuje zmenšením velikosti okna prohlížeče vyhnout se horizontálnímu scrollování v případě, kdy používají softwarovou lupu, a obsah webu scrollovat jen vertikálně. Což je pro práci (nejen) s webem mnohem pohodlnější.
  • Srozumitelnost obsahu a bezproblémový průchod objednávkou. Přehledné strukturování obsahu, dobrý copywriting, zajímavý obsah, jasná výzva k akci – to vše velmi usnadňuje konverzi návštěvníka v zákazníka a motivuje jej k nákupu čaje.
  • Zpřístupnění nejen webu, ale i výrobků. Nejen já jsem byl s přístupností webu spokojený. I pro mé nevidomé kolegy bylo nakupování na Čaj týdne radostí. Aby si mohli doma sami vybrat a uvařit čaj, který si koupili, přišly jim čaje hmatově označené. Sympatický krok od provozovatelů webu.

Podtrženo, sečteno – Čaj týdne je bezproblémově přístupný obchod s čajem, na kterém se dá velmi jednoduše nakoupit jak z mobilu, tak třeba i pomocí screen readeru (nebo z mobilu pomocí screen readeru 😉

Roman Kabelka na Twitteru: Poznávací balíček čajomila zcela zpotřebován. Napsal jsem při něm velkou část diplomky - pán Bůh zaplať.

Radek Pavlíček

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..