Listopadová Agora 2017: víkend plný ICT pro zrakově postižené se opět vydařil

50 zaregistrovaných zájemců, 20 témat, 53 workshopů, 69 odučených hodin, 80 účastníků celkem. A také 300 šálků kávy, nepočítaně litrů vody a čaje, 100 baget, 24 pizz, 10 kg ovoce. To jsou jen některá z čísel z listopadové Agory 2017. To, co tato čísla nevystihnou, je skvělá atmosféra a nadšení všech, kteří se zúčastnili v pořadí už šestého běhu workshopů o ICT pro uživatele s těžkým postižením zraku.

Listopadová Agora 2017 proběhla o víkendu 4. a 5. listopadu 2017 ve Středisku Teiresiás Masarykovy univerzity. Jedná se o unikátní akci s mezinárodní účastí, přitahující svým zaměřením a vysokou odbornou i organizační úrovní účastníky ze všech koutů České republiky, Slovenska a opakovaně i Ruska 🙂

Hlavně díky štědré finanční podpoře hlavního partnera akce, společnosti Deloitte Advisory, s.r.o., jsme mohli zájemcům nabídnout účast za nulový účastnický poplatek, pokrýt všechny nezbytné režijní náklady a i po druhé uspořádat velmi žádanou dvoudenní variantu, umožňující nabídnout delší workshopy, jdoucí v tématech více do hloubky. Děkujeme.

Zaplněná galerie Střediska Teiresiás při slavnostním zahájení

Co vše se mohli účastníci na Agoře naučit?

Během víkendu se uskutečnilo 53 workshopů, na nichž se prostřídalo bezmála pět desítek zájemců o tuto tématiku. Workshopy byly zaměřeny na následující témata:

Sobota

  • Aplikace Feed Explorer: konečně plnohodnotný agregátor novinek – Matěj Plch
  • Brýle eSight: speciální elektronické brýle pro slabozraké – Václav Suk, Eva Capoušková, eVision Optik
  • Corvus, přívětivý Android – Jiří Hladiš, Ergones; Roman Martinovič, Opora
  • Faktury pro každého. Účetní může relaxovat – Karel Giebisch, IT Gieb
  • Chytré doplňky nejenom k iPhone – Marek Salaba, Zdeněk Bajtl
  • iOS pod nadvládou braillského řádku – Karel Giebisch, IT Gieb
  • Jak na nový e-shop Českých drah s odečítačem obrazovky – Jan Balák, Miloš Šmíd
  • Možnosti použití FFF/FDM 3D tiskáren zrakově postiženými – Petr Dušek, Petr Dušek
  • Naviterier: Navigace pro nevidomé venku i uvnitř – Zdeněk Míkovec, Jan Balata, ČVUT v Praze; Hana Křepelková, CEDA
  • Nebojte se kódování v HTML – Roman Kabelka, Master Internet
  • OCR jednoduše a přístupně – KNFB Reader pro Windows 10 – Jan Šnyrych, Odečítače.cz
  • Užitečné, ale méně známé funkce JAWS – Michal Jelínek; Jan Šnyrych, GALOP, s.r.o.

Neděle

  • Brýle eSight: speciální elektronické brýle pro slabozraké – Václav Suk, Eva Capoušková, eVision Optik
  • iPhone – pomocník na cestách (abychom byli, ač nevidomí, plně v obraze) – Zdeněk Bajtl
  • Naviterier: Navigace pro nevidomé – workshop v terénu – Zdeněk Míkovec, Jan Balata, ČVUT v Praze; Hana Křepelková, CEDA
  • Nebojte se programování – Roman Kabelka, Master Internet
  • Neztrácejte čas v nákupních centrech. Nakupujte v klidu a online z pohodlí vašeho domova – Karel Giebisch, IT Gieb
  • Pracujeme s NVDA ve Windows 10 – Martin Baláž, Jan Pokorný, TyfloCentrum Brno
  • Systém Android: efektivní práce s textem – Matěj Plch
  • Zrakově postižení cestují (především vlakem) – Miloš Šmíd, Jan Balák

Zájemci si také měli možnost prakticky vyzkoušet nový braillský displej Focus 40 Blue (2017).

Anotace jednotlivých workshopů jsou k dispozici v článku Listopadová Agora 2017 – spouštíme registraci na workshopy o ICT pro zrakově postižené, materiály, které nám dodali lektoři, budeme postupně zveřejňovat na vzdělávacím portálu Pélion (účastníci Agory si je mohou stáhnout už teď z webové stránky s informacemi pro účastníky).

Corvus, přívětivý Android

Zpřístupnění Agory

S ohledem na primární cílovou skupinu naší akce, kterou jsou uživatelé s těžkým postižením zraku, dbáme také o její maximální zpřístupnění. Prostory Střediska Teiresiás jsou skvělým místem pro pořádání naší akce, jelikož jsou zpřístupněny pro tuto cílovou skupinu (brailleské popisky na štítcích dveří, hmatové mapy interiéru, atp.). Na místě také máme k dispozici tým asistentů, kteří s orientací v prostorách Teiresia v případě potřeby pomáhají. Ceníme si a plně využíváme technologické zázemí Teiresia (vybavené učebny, technika pro účastníky k zapůjčení, atp.).

I v digitálním prostoru se snažíme o to, aby uživatelé při získávání potřebných informací nemuseli překonávat žádné překážky. Registrovaní účastníci dostávají všechny informace v digitální podobě v několika formátech tak, aby si mohli vybrat ten, který jim nejlépe vyhovuje. Individuální rozvrh zasíláme prostřednictvím SMS, aby jej měli účastníci vždy po ruce ve svém mobilním telefonu.

Potřebám primární cílové skupiny je uzpůsoben výklad a způsob vedení workshopů. Pro tuto formu vzdělávání (skupina přibližně 5 účastníků a 2 lektoři) jsme se rozhodli právě proto, aby uživatelé měli dostatek času a prostoru si probírané věci pod vedením lektorů prakticky vyzkoušet. A jak jednoznačně vyplývá ze zpětné vazby, tento formát akce je uživateli velmi ceněn a my jej máme v plánu zachovat i do dalších let.

Ve spolupráci s partnery se také snažíme účastníkům usnadnit dopravu do a z místa konání akce.

Zpětná vazba účastníků

Agora byla ze strany účastníků i lektorů opět velmi kladně hodnocena. Jsme rádi, že zájem o workshopy je nejen z řad koncových uživatelů, ale že nabízená témata jsou zajímavá i pro odbornou veřejnost a že jsme opět mohli přivítat lektory z TyfloCenter, Dědiny či pracovníky vysokoškolských středisek pro podporu studentů se specifickými potřebami.

Petr

Chtěl bych poděkovat za vydařenou víkendovou akci. Jsem rád, že jsem se opět po čase účastnil a doufám, že v květnu mi to vyjde znovu. Nemám, co bych vytknul.
Přeju nyní hlavně trochu odpočinku a dostatek sil do dalších akcí.

Klára

Ráda bych nejen Vám, ale i celému týmu střediska Teiresias poděkovala za úžasný víkend. Všechny workshopy, které jsem navštívila se mi moc líbily a můj obrovský dík patří lektorům, hlavně Karlu Giebischovi za úžasný workshop o přístupnosti programu Fakturoid a dále také Romanu Kabelkovi za přípravu a skvělé vedení workshopu Nebojte se programování.
Agora jako celek má u mne jen a jen pozitivní ohlasy a jsem moc ráda, že středisko Teiresias takovouto akci organizuje. Již nyní se moc těším na její další běh.

Závěrem chci dodat toto: Rok bez dvou běhů Agory, workshopů o ICT pro zrakově postižené, si vůbec nedovedu představit a ještě jednou Vám všem patří můj veliký dík.

Karel

Agora je jedinečná sama o sobě. Proběhl už šestý běh této speciální akce a musím říct, že stále neztrácí nic na okázalosti a propracovanosti. I po šesté se sešlo velké množství zrakově handicapovaných účastníků, aby se dověděli něco nového a nezapomenutelného na poli moderních technologií. Vynikající prostředí, skvělá organizace a jedinečné workshopy, které jen tak někde nenajdete.

Na Agoře jsem byl už po šesté. Po páté jako lektor. Jako i v předchozích bězích tak i tentokrát, mě celá akce jednoznačně okouzlila. Ať už parádní atmosférou, tak i tolika nadšenými zájemci o mnou pořádané workshopy. Je vidět, že ji tvoří lidé, kteří na ní pracují s láskou a velice je to baví. Účastníci se neregistrují z donucení a nejsou z jednotlivých workshopů otrávení. Ze všech bylo cítit nadšení a radost, že zrovna oni mohou být součástí něčeho velikého. Každý workshop byl jedinečný sám o sobě a účastníkům dal hodně. Je vidět, že na Agoře prezentují skuteční odborníci a svá témata umí naservírovat zábavným, ale přitom velice užitečným a vzdělávacím způsobem. Nuda zde nezná bratra.

Je úžasné sledovat, že ani po šesti bězích lektoři neztrácejí elán a účastníci zájem a nadšení. Za Agoru jsem strašně rád a děkuji organizátorům především Pepovi a Radkovi, za ukočírování a pořádání této ojedinělé a skvělé akce. Troufám si říct, že nemá v ČR obdoby a doufám, že vydrží minimálně ještě několik let. Já rozhodně už vymýšlím a připravuji nezaměnitelná témata, která bych rád představil účastníkům v dalším květnovém běhu.

Marek

Na Agoru už jezdím po několikáté, ale poprvé jsem jel na dva dny. A za sebe musím říct, že to stálo fakt za to. Rozmanitý výběr workshopů, díky kterým jsem se dozvěděl mnoho zajímavých věcí z oblasti ICT. Také jsem poznal mnoho nových a staronových kamarádů. Užil jsem si i večeři s rautem a ubytování na hotelu fakt stálo za to. Prostě nelituju toho, že jsem jel a velký díky patří organizátorům, bez kterých by to nešlo. Také velké díky patří dobrovolníkům, kteří se o nás obětavě starali a v neposlední řadě děkuji lektorům.
Prostě za mě top akce a příště pojedu zase.

Elena

I když jsem v neděli nakonec nemohla, oceňuji snahu a výkon všech.

Rudolf

Pouze jedno slovo: SUPER. Zvláště bagetky nemají chybičku. :-). Zvažuji, že příště si nenechám ujít setkání v Plzeňském dvoře.

Společná večeře v restauraci Plzeňský dvůr - raut

Peter

Dakujem za perfektne pripravenú akciu, ktorú si dovolím hodnotiť ako najlepšia akcia roku 2017.
Škoda, že som sa o nej dozvedel o niečo neskoršie, ked už boli jednotlivé veci obsadené. Nič to, druhý raz si to musím strážiť.
Asi najvačší prínos majú tieto aktivity v tom, že sa človek môže bližšie oboznámiť s novými vecami, prípadne si aj overiť čo sa mu s toho konkrétne hodí.
Dakujem všetkým za super akciu na najvyšej úrovni.

Jan

Jako vždy jste při závěrečné řeči zapomněli na sebe.
Takže bych chtěl Tobě, Pepovi, Svaťovi a snad desítkám dobrovolníků poděkovat za skvěle zvládnutou akci.
Poprvé jsem se účastnil celovíkendové akce a bylo to naprosto super. Sobotní program, servis, sobotní večerní setkání, nedělní program…

V roli posluchače jsem byl jen na workshopu o Corvusu. Naprosto perfektně zvládnuté a ta pomyslná třešnička na dortu, to bylo skoro až šokující. Těším se, až takové třešničky budou na trhu k dostání 🙂 a držím týmu od Corvusu palce.

Tento běh workshopů byl i mou premiérou v roli lektora. Tímto bych poděkoval i Milošovi Šmídovi za vytvoření dopravně-odborného týmu a za pomoc při prezentaci.
Posluchačům se snad naše témata líbila a pokud by byla i pozitivní zpětná vazba, tak rádi něco odprezentujeme i na jaře.
Díky všem za suprově strávený víkend. A samozřejmě i sponzorům, bez jejichž podpory by byla realizace v takovémto rozsahu prakticky nemožná.

Jana

Právě jsem dorazila domů a chci poděkovat já Vám, že jsme se mohli této akce zúčastnit. Skvělá organizace, lidé, prostě vše….

Roman

S technickým, i s dalším servisem jsem byl plně spokojen.

Václav

Radku, určitě dám rád zpětnou vazbu, workshopy se líbily, přišly mi užitečné, možná i o něco víc než předminule (minule jsem se nezúčastnil). Hodně mi pomohlo povídání Honzy Baláka, jak a na co testoval e-shop ČD. Organizačně fajn, dobrovolníci se ke mně hlásili, nejen Anička, která mi v sobotu asistovala jako první, taky ostatní. Celkově probíhala akce klidně.

Co se týká prostředí, půda Střediska Teiresiás je pro mě velkou výhodou, protože si poradím sám a nepotřebuju pomoc s hledáním učeben, záchodů a podobně, myslím si, že do šedesáti lidí je hranice, jak akci udržet v takové podobě, v jaké se koná, myslím si, že víkendový formát na sobotu a neděli je přiměřený.
Sobotní zhuštěná forma s možností prohloubit znalosti ještě v neděli mi taky celkem vyhovuje, jenom pak záleží, co si vyberu za kurzy, určitě se hodí, pokud na sebe jeden kurz ze soboty navazuje s jedním z neděle a omezení pouze na dva v neděli bych ponechal.

Takže chválím a určitě se přihlásím i příště v květnu.

Marek při práci s novým webem Českých drah pomocí odečítače obrazovky

Eliška

Za mě se Agora opravdu povedla. Byla jsem hodně spokojená a dozvěděla jsem se nové a užitečné informace. Potkala jsem se a seznamíla s fajn lidmi a potkala staré známé. Bylo fajn, když nás e skupinách bylo jen pár, díky tomu se nám lektoři mohli víc věnovat. Dobrovolníci byli výborní. Jinak se těším na jarní Agoru a jsem zvědavá s jakými témati přijdete!

Honza

Tak nejprve dodatečné velké poděkování za akci bezchybně zorganizovanou, odborně vedenou a dobře obsahově strukturovanou. Já jsem se zúčastnil jen dvou workshopů, ale někdy méně bývá více. Dozvěděl jsem se opravdu dosti novinek, ale současně jsem si mohl zkonfrontovat své dovednosti s jinými účastníky. Zjistil jsem, že na tom nejsem až tak špatně. Také prosím pochvalte studenty, kteří se starali o občerstvení a další služby. Mějte se oba krásně, ať se daří!

Radim

Akci hodnotím na 100%. Všechno bylo super. Ještě jednou díky….

Jan

Za nás chci taky poděkovat za tuto akci. I z hlediska nás lektorů je vždy vše dobře připravené a vždy je tam někdo k ruce. Rovněž díky za organizaci sobotní večeře, byl to z hlediska nevidomého asi nejlíp zvládnutý raut, co jsem navštívil. Děkuju taky Aničce. Pokud budeme mít nějaké téma, určitě se v květnu rádi zase zúčastníme.

Michal

Děkuji vám za příjemně strávený víkend a přínosné workshopy. Byla to skvělá organizace, poděkování posílám také za skvělou večeři a občerstvení po celé dva dny. Poděkování patří také všem dobrovolníkům a všem, kteří se na Agoře jakkoli podíleli.

Petr

Děkuji za pozvání na Agoru, byla to pro mě velmi zajímavá zkušenost v kladném slova smyslu. Zájem účastníků o 3D tisk mě mile překvapil – až natolik, že si dělám výčitky z toho, že jsem nestíhal dostatečně kvalitně zodpovědět pokládané otázky. Nicméně to napravím v brzkém článku k danému tématu.

Zkušenost z Agory mi potvrzuje, že využití mainstreamového 3D tisku mezi zrakově postiženými je zapotřebí prezentovat a mj. i tak zjišťovat jeho limity a možná právě taková zjištění stávající limity posunou o kus dál…

Též jsem si opět potvrdil, že i ono astronomické vzdělávání osob se zrakovým postižením má své místo na Zemi – mnozí účastníci byli naprosto fascinování jednoduchým modelem Sluneční soustavy (obdobně jako před 15 či 20 lety…) „to vidím poprvé“, „tak jsem si to nikdy nepředstavovala, to je skvělé“, „jak vypadá hvězdná obloha?“… a 3D tisk má potenciál vzbuzovat zájem zrakově postižených o to, jak svět kolem nás „opravdu“ vypadá (a to nejen v astronomii).

Ještě jednou děkuji!

Petr Dušek, lektor workshopu o 3D tisku

Petra a Ondřej

Chtěli bychom všem pořadatelům Agory poděkovat za příležitost opět se jí zúčastnit. Celý program byl jako vždycky perfektně připravený – workshopy užitečné, poučné i poutavě podané, občerstvení nanejvýš chutné a hotelové pokoje vkusně zařízené a pohodlné. Co víc jsme si mohli přát, když i počasí bylo evidentně dobře naladěné, teplotně příznivé.

Už teď se těšíme na měsíc květen příštího roku, protože to bude nejen lásky, ale hlavně v pořadí již sedmé Agory čas.

Milan

Radku, ještě jednou děkuji Tobě, všem lektorům i všem spolupracovníkům za Agoru, byla skvělá. Všechny workshopy, jichž jsem se zúčastnil měly vysokou úroveň a přinesly mi praktické i teoretické poznatky. Budu se těšit na další akce u Vás v Teiresiás; děláte dobrou práci.

Jaromír

Chtěl bych Vám velmi poděkovat za krásná témata workshopů. Také Vám děkuji za Vaši pomoc s ubytováním. Velmi si jí vážím. Všechny workshopy, které jsem navštívil, byly pro mě opravdu přínosné. Také mně pomohly v mé práci lektora výpočetní techniky v plzeňském TyfloCentru.

Také moc děkuji za pomoc asistentkám a asistentům, kteří nás doprovázeli na jednotlivé workshopy a nabízeli nám jídlo a kávu.

Vladislav

Chtěl bych Vám poděkovat za tento víkendový, hezký svátek- Agora!
Ještě bych chtěl upozornit na to, že jak po organizační, tak po odborné stránce, podle mého názoru, všechno bylo super!!! Děkuji všem!!
Děkuji Vám za lektorování a výpomoc, to je velmi duležité. Podle mých představ, to setkání bylo opět hodnoceno jako velmi vydařená akce!

Vladimír

Předně, díky moc vám všem, tedy orgům i dobrovolníkům za perfektně připravenou Agoru. Díky moc i sponzorům, bez kterých by to určitě nešlo tak hladce.

Nechci se opakovat, ale opět to bylo velmi povedené. A jsem rád, že četnost Agory je půlroční, jelikož je takto šance držet krok s nejnovějšími trendy ve sledovaném oboru. A nenapadá mne jiná akce, která by toto splňovala.

Takže ještě jednou, díky moc, budu se těšit opět v budoucnu.

Radim

Opět velká pochvala za další výborně zorganizovanou a informačně bohatou Agoru. Jako obvykle jsem si odnesl zajímavé informace a poznatky. Děkuji moc. Jak jsem psal již minule, Agora nemá jen rozměr vzdělávací, ale i společenský, poněvadž obzvlášť při sobotní večeři si mohou popovídat zrakově postižení lidé, kteří se někdy i dlouhá léta nepotkali.

Rovněž bych rád moc poděkoval sponzorům, kteří tak výbornou akci štědře finančně podporují.

Ať se dobře daří a už se těším na příští Agoru

Poděkování za podporu

Listopadový běh Agory 2017 podpořily společnosti

Poděkování patří také našim asistentům za poskytnutí nezbytného servisu účastníkům v průběhu celé akce, kolegům z ekonomického oddělení Střediska Teiresiás za zajištění nezbytné administrativy a kolegům z Oddělení speciální informatiky za pomoc s přípravou technického zázemí pro workshopy.

Všem moc děkujeme.

Fotogalerie na Flickru

Agora - workshopy o ICT pro zrakově postižené ve Středisku Teiresiás, 4.-5. 11. 2017

Pozvánka na Agoru v roce 2018

Jarní běh Agory 2018 se uskuteční o víkendu 12. a 13. května, podzimní pak 3. a 4. listopadu 2018. Rádi bychom zachovali stávající koncepci prakticky zaměřených workshopů a účastníkům nabídli

  • v sobotu hodinové workshopy, zaměřené na základní seznámení s tématem,
  • v neděli dvouhodinové workshopy, na kterých bude příležitost probrat téma více do hloubky.

A pokud rozpočet dovolí, rádi bychom zachovali sobotní společnou večeři jako ideální místo k diskusím a setkání s přáteli.

Sběr témat na jarní Agoru spustíme v lednu 2018, registraci pak v první polovině března (přesné datum ještě oznámíme). Vážné zájemce o účast velmi prosíme, aby si hlídali termíny a včas se zaregistrovali – navyšování míst v jednotlivých workshopech neplánujeme, protože to z prostorových ani koncepčních důvodů není možné. Děkujeme za pochopení.

Ještě jednou děkujeme všem, kdo se jakkoliv zasloužili o to, že se listopadová Agora vydařila, a těšíme se na další společné vzdělávání a setkávání.

Radek Pavlíček & Pepa Konečný

Odstraňování bariér ve virtuálním prostoru je stejně důležité jako odstraňování bariér v prostoru fyzickém

Tak takhle nám v Brně krásně opravili tramvajové platformy. Ty lavičky sou přímo na tý vodící lince. Budiž jim částečně prominuto, takhle je to jen na tom jednom ostrůvku.

Přístupnost ve fyzickém prostoru

Náhledový obrázek k tomuto blogpostu už jste nejspíš někde viděli – či o něm aspoň četli (Zfušovaná oprava nástupiště. Nevidomým do cesty v Brně postavili lavičky a koše). Ukazuje výsledek ne úplně podařené rekonstrukce přednádražního prostoru v Brně s překážkovou dráhou přímo na vodicí linii – tedy právě té části nástupiště, které by mělo nevidomého člověka přesně a bezpečně navést do cíle (opak byl bohužel pravdou 🙁

Podobná situace se odehrála i v Olomouci (Nevidomým lavička nepřekáží, tvrdil magistrát. Pak ji potichu posunul) a jistě by se dala najít celá řada míst, kde nevidomý člověk může při samostatném pohybu po městě narážet na větší či menší překážky.

Je samozřejmě zcela na místě na takové situace slušnou formou upozorňovat a současně se důrazně zasazovat o sjednání nápravy – v mnoha případech taková architektonická bariéra může být i životu nebezpečná (viz například to brněnské přednádraží, kdy při obcházení překážek na vodicí linii mohl nevidomý člověk snadno skončit v kolejišti).

Kampaní, upozorňujících na problémy lidí s těžkým zrakovým postižením v reálném světě, běží teď současně dokonce několik:

Video spoty

Jak poradit nevidomému cestu

Světlo pro Světlušku

Sázka Tomáš a Koko

Přístupnost ve virtuálním prostoru

Vedle prostoru fyzického je tady ale (troufnu si říci mnohem rozsáhlejší) prostor virtuální (digitální), který si z hlediska odstraňování bariér zaslouží nejméně stejnou pozornost, jakou dostává v této oblasti prostor fyzický (skutečný).

Ve virtuálním světě mohou uživatelé s těžkým postižením zraku samostatně vykonávat nejrůznější činnosti – vyhledávat informace, komunikovat, nakupovat, spravovat bankovní účet…, ale taková obecně cílená, dlouhodobá a srozumitelná osvěta tady docela chybí.

Skutečnost je bohužel taková, že i tady narážejí na menší či větší překážky. Sice to nejsou lavičky, reklamní poutače nebo neoznačené výkopy, ale nepopsané grafické prvky, nedostatečná struktura stránky nebo tlačítka, která nelze ovládat z klávesnice, také dokáží pěkně zkomplikovat život a znemožnit konkrétní rozhraní samostatně a plnohodnotně používat (prostřednictvím nepřístupného tlačítka platební příkaz neodešlete).

Proč tomu tak je?

Na základě mých zkušeností a odezvy z desítek přednášek či workshopů si troufám tvrdit, že na rozdíl od poukázání na bariéry ve fyzickém prostoru není úplně snadné jednoduše a srozumitelně popsat problémy, na které uživatelé s těžkým postižením zraku narážejí ve virtuálním prostoru. Už jen proto, že řada aspektů, které musí být splněny, aby asistivní technologie zpřístupnily uživatelům se zrakovým postižením rozhraní v digitálním prostředí (například nadpisová osnova dokumentu, ovladatelnost z klávesnice, textové alternativy grafických prvků…), nejsou věci, s nimiž by se uživatelé běžně potkávali, či je při běžné práci s výpočetní technikou používali.

Ukažme si to na příkladu. Oproti praktické ukázce bariér ve fyzickém prostoru, kde je velmi snadné danou situaci navodit – když nevidím na cestu, tak nevím kam jdu, snadno zakopnu a spadnu – a třeba úskalí chůze potmě si tak každý dokáže velmi snadno představit) – ve virtuálním prostředí je to o řád složitější. Pro pochopení celé tématiky je třeba jít ještě o úroveň níž a předtím, než je vůbec možné začít se bavit o konkrétních bariérách, je třeba nejprve vysvětlit proč a jak vůbec vznikají. Což vezme mnohem více času, navíc to pro řadu lidí nemusí být vůbec intuitivní a srozumitelná věc, protože pro ně není běžnou součástí práce přidávat k obrázkům textové alternativy či vytvářet nadpisovou osnovu dokumentu. Takže mnohdy ani nerozumí tomu, proč je to důležité a v čem ona bariéra vlastně spočívá.

Jak z toho ven?

Současně ale platí, že přístupný virtuální prostor může uživatelům s těžkým postižením zraku nabídnout bezpečné prostředí pro samostatné vykonávání činností, které by jinak bez pomoci mohli vykonávat jen obtížně, nebo vůbec. Jsem proto rád za každého člověka či aktivitu, která na tuto problematiku srozumitelnou formou upozorňuje. Ať už je to například

Základy přístupného webu – Roman Kabelka & ukázka přístupnosti irozhlas.cz

Zapomenout pak samozřejmě nesmím na všechny ty, kteří se už přístupnosti a inkluzivnímu designu aktivně věnují a dělají všechno proto, aby výsledky jejich práce kladly svým uživatelům do cesty co nejméně překážek.

Jak a proč řeší velké weby přístupnost (Radek Pavlíček)


Bariér je pořád dost 🙁

I přes veškeré úsilí a možnosti, které informační a komunikační technologie dnes uživatelům se zrakovým postižením nabízejí, je těch bariér pořád ještě relativně dost.

Pavel a nepřístupná mobilní aplikace Alza.cz

Karel a nepřístupná mobilní aplikace Dámejídlo.cz

Pavel a nepřístupná mobilní aplikace Pilulka.cz

Prosba závěrem

Jak naznačují výše uvedené příspěvky, prostor zlepšovat přístupnost digitálních rozhraní tady pořád ještě je. Určitě tedy v osvětě a vzdělávání v této oblasti nebudeme polevovat a budeme se jí s kolegy věnovat i nadále.

Nicméně pokud byste měl někdo nápad, jak tématiku přístupnosti a inkluzivního designu pojmout ještě více nízkoprahově, než se děje dosud, a dostat ji k co nejvíce lidem, sem s ním 🙂

Děkuji!

E-shopy se mohou přizpůsobit nevidomým. Ty české mají ale stále co dohánět

V Česku je přes 36 tisíc e-shopů, na kterých je možné koupit cokoli od základních potravin přes nejrůznější služby až po luxusní šperky. Když na nich chce ale nakoupit nevidomý, ve většině případů se mu to nejspíš nepodaří. Zpřístupnit stránky pro čtecí zařízení přitom není složitou věcí, tvůrci webů ale mají o tomto problému jen minimální povědomí. „To, že s některým webem nemohou pracovat nevidomí, je způsobeno většinou jen drobnostmi,“ říkají samotní uživatelé.

Nevidomí dnes mohou díky dostupné technice psát e-maily, pohybovat se na internetu a na sociálních sítích, komunikovat s úřady nebo nakupovat online. Vše ale záleží na tom, jak a jestli vůbec jsou konkrétní portály přizpůsobené pro čtecí zařízení. Portálů, které tuto funkčnost dotáhly do konce, je zatím minimum. S přístupností mají přitom problémy i největší tuzemské e-shopy a stejný stav je možné zaznamenat i u portálů státní správy nebo internetových bankovnictví, které tak nevidomým komplikují třeba podnikání nebo vyřizování pro jiné naprosto banálních záležitostí.

Důkazem malého povědomí o důležitosti přístupnosti je i nyní nově udělená výjimka z EET pro zrakově handicapované podnikatele. Kdyby vývojáři více dbali na přístupnost nástrojů pro vydávání účtenek i s ohledem na čtečky, nebyla by tato výjimka nutná. V digitalizaci a přístupnosti je budoucnost. A zvláště pro handicapované, připomíná Karel Giebisch, specialista na přístupnost webů a aplikací, který je od narození nevidomý.

Možnost použití nejrůznějších aplikací přitom může – bez přehánění – znamenat rozdíl mezi životem a smrtí. Plně přístupná nevidomým je například aplikace Záchranka, která dokáže v případě potřeby kontaktovat Zdravotnickou záchrannou službu, oznámit přesnou polohu a další důležité informace.

Stejně tak se dnes čtecí zařízení pro nevidomé bez problémů vypořádají s mobilní aplikací taxislužby Liftago, vyznají se na e-shopech Košík.cz, CZC.cz nebo na cashback portálu Tipli.

Zrakově postižených je v Česku téměř 100 tisíc, přesto většina webových portálů jejich potřeby nereflektuje. Aby byl web přístupný, musí tomu být veškeré prvky přizpůsobené. Vše musí být popsáno textově, aby to byla čtečka schopná rozpoznat. Tudíž ikona lupičky bez popisku ‚hledat‘ je problém, stejně tak nápisy umístěné přímo v grafice, říká Michal Hardyn, zakladatel portálu Tipli, který je jedním z webů, jež potřebám nevidomých vyhověly.

Zpřístupnění webových stránek pro nevidomé nemusí být otázkou velkých investic. Specialisté na přístupnost webů v Česku přitom potvrzují, že často stačí jediná schůzka s vývojáři, během které je představena problematika přístupnosti a příklady již fungujících řešení, a během několika týdnů je znát výrazný posun. Většina společností u nás ale dosud neměla ambici se problémem přístupnosti zabývat.

Udělat web je jedna věc, ale zpřístupnit ho pro čtečky obrazovek je věc druhá, která bohužel v řadě případů zůstává naprosto opominuta, vysvětluje Karel Giebisch.

Největší problém spočívá v tom, že vývojáři a obecně tvůrci webů či mobilních aplikací nemají o problému přístupnosti žádné informace. To, že s některým webem nemohou pracovat lidé se čtečkami obrazovek, tedy nevidomí, je způsobeno většinou jen drobnostmi. Třeba nepodařenou strukturou stránek nebo chybějícími textovými popisky. Čtečka pak nedokáže identifikovat, jestli jste zrovna na košíku, zdali jsou produkty vloženy do košíku, nebo názvy polí, které je třeba vyplnit v objednávkovém formuláři, dodává Karel Giebisch.

Tipli je v současnosti nejrychleji rostoucím cashbackovým portálem u nás. Svým uživatelům vrací za nákupy v partnerských e-shopech až 33 %, což je nejvíce v České republice. Portál Tipli.cz byl spuštěn v říjnu 2016. V tuto chvíli má 150 000 uživatelů a řadí se mezi tři největší cashback portály v Česku, na Slovensku má prvenství. V červnu 2017 Tipli vstoupil na polský trh, do budoucna plánuje rozšířit své působení i v rámci dalších evropských států.

Článek napsala Klára Pirochová.