Možnosti přizpůsobení webového obsahu slabozrakými uživateli – dotazník k bakalářské práci

Na řadě webových stránek lze dnes najít widgety pro přizpůsobení jejich obsahu – zvětšení či změnšení písma, změnu barevného schématu, či dokonce přečtení části obsahu pomocí hlasového výstupu.

Mají ale tyto widgety pro uživatele nějaký reálný přínos? Používají je vůbec? Nebo se jedná jen o formální splnění požadavků na přístupnost, odtržené od reality a uživatelů? Nejsou mnohem přínosnější nástroje (asistivní technologie), které dnes jsou standardní součástí operačních systémů či webových prohlížečů? Nebo je jedinou cestou komerční řešení?

Na tyto a další otázky se snaží najít odpovědi v rámci své bakalářská práce Terézia Fričová, studentka oboru Sociální informatika na Fakultě informatiky Masarykovy univerzity v Brně.

Používáte-li při práci s webem nějaké uzpůsobení obsahu kvůli své zrakové vadě, podělte se prosím o své zkušenosti v dotazníku Možnosti prispôsobenia webového obsahu so zameraním na slabozrakých užívateľov a pomozte nám získat více relevantních dat, na základě kterých by bylo možné dávat relevantní doporučení v této (zatím ne moc probádané) oblasti.

Děkuji.

Poradna Apetýtu Českého rozhlasu Brno o technologiích pro nevidomé a slabozraké

Ve čtvrtek 12. dubna 2018 jsem byl hostem Poradny Apetýtu Českého rozhlasu Brno. S Andreou Kratinovou jsme si povídali o informačních a komunikačních technologiích, které pomáhají lidem s těžkým postižením zraku kompenzovat jejich zrakový handicap.

Řeč přišla na všechno možné: od aktuálních trendů a nástup mobilních řešení, přes práci s webem a bariéry, na které zrakově postižení na webu narážejí, až po to, že by bylo vhodné ještě zlepšit informovanost o tom, co se momentálně v oblasti ICT pro zrakově postižené nabízí, a dostat tyto informace k lidem ve chvíli, kdy je potřebují.

Prostor dostaly i odpovědi na dotazy posluchaček, kdy velmi příjemným momentem pro mě byl telefonát paní Anny z Miroslavi, které jsem před asi 8 lety předával a zprovozňoval počítač uzpůsobený pro nevidomé uživatele.

Záznam pořadu si můžete poslechnout na stránce Poradna Apetýtu: pomůcky pro slabozraké a nevidomé.

Děkuji za pozvání.

KNFB Reader v praxi

V rozhovoru jsem odkazoval na video s praktickou ukázkou KNFB Readeru – tak jej přikládám, ať jej nemusíte dohledávat 🙂

Více informací o KNFB Readeru najdete v článku KNFB Reader – čtečka tištěných předloh v mobilu.

KNFB Reader – čtečka tištěných předloh v mobilu

Campus Visually Impaired – Studying in Europe without Borders

Pod záštitou DVBS, e. V., Federace nevidomých a slabozrakých studentů a profesionálů Německa, pořádá v druhé polovině srpna tým zrakově postižených studentů akci s názvem Campus Visually Impaired – Studying in Europe without Borders.

Jejím hlavním cílem je propojit přibližně 20 lidí se zrakovým postižením ve věku 18 až 30 let z různých zemí Evropy, nabídnout jim příležitost poznat jeden druhého a vyměnit si zkušenosti ze studia v rodné zemi i v zahraničí.

Kde: Frankfurt nad Mohanem, Německo
Kdy: 15. (středa) až 19. (neděle) srpna 2018
Pro koho: mladí lidé se zrakovým postižením ve věku 18 až 30 let
Za kolik: účastnický poplatek je 100 €; dále je třeba počítat s úhradou nákladů na cestu (zpáteční letenka stojí přibližně 5 000 Kč), které ale organizátoři akce přislíbili zpětně proplatit
Komunikačním jazykem na akci bude angličtina.

Zájemce o účast na akci prosíme, aby se co nejdříve (uzávěrka přihlášek je 30. 4. 2018) obrátili na Středisko Teiresiás Masarykovy univerzity, které účast na akci na české straně koordinuje a se skupinou zrakově postižených studentů je připraveno vyslat jednoho asistenta.

Kontaktní osobou je Radek Pavlíček (pavlicek@teiresias.muni.cz, 604 462 448).

Plánovaný program (v angličtině)

Day 1

  • Afternoon: Individual arrival (airport as a possible meeting point), transfer to the accommodation, followed by check-in and exploration of the locality
  • Evening: Welcome and introduction of participants, meet and greet and social gathering at the bar

Day 2

  • Morning: National help and European integration for blind and visually impaired people:
    • Session 1: Presentations by the participating countries with regard to respective national associations for the visually impaired
    • Session 2: The European integration from the perspective of visually impaired people: presentation of projects, institutions and associations from an external expert
  • Afternoon: Structured group discussions of study conditions in the participating countries:
    • Session 1: Structured group discussions about the following topics in small groups:
      • Topic 1: Availability of assistive technology and personal assistances
      • Topic 2: Digitized literature: sourcing and sharing of scanned or digitally available publications
      • Topic 3: Assessment modalities and exam accommodations
    • Session 2: Presentations of the conclusions of the 3 topics with all participants: visions for Europe: what can the nations learn from each other and what can be improved? (results will be documented in writing)
  • Evening: Together against one another: sports competitions (for example Goalball, Showdown and tennis for the blind)

Day 3

  • Morning: Preparation of a stay abroad:
    • Session 1: Structured group discussions about the following topics in small groups:
      • Topic 1: Choice of country and university
      • Topic 2: Financing
      • Topic 3: Search for a flat and mobility
      • Topic 4: Social integration
      • Topic 5: Necessary documents
      • Topic 6: Contact to the national associations and institutions for blind and visually impaired people
    • Session 2: Presentations of the conclusions of the 3 topics with all participants (results will be documented in writing)
    • Session 3: Presentation of regularities and conditions for a stay abroad concerning disabled people from an external expert
  • Afternoon: Assistive technology and experience abroad progress report:
    • Session 1: Presentation of technical innovations and recent developments in assistive technologies for studying from an external referent
    • Session 2: Detailed report from a student about his or her stay and experiences abroad
  • Evening: Opportunity for the participants to discuss among each other their individual experiences abroad

Day 4

  • Morning: The EU as a chance for the inclusion of blind and visually impaired people (EU-rights of disabled people, standardization of assessment accommodations, European disability pass, accessible travel and mobility of employees with disabilities): introductory speeches from external referents followed by a panel discussion
  • Afternoon: German culture: accessible guided tour in Frankfurt
  • Evening: Cultural program with contributions by the participants in a traditional pub

Day 5

  • Morning: Final discussion of insights gained during the conference and planning for the next seminar. Presentation of networking possibilities: if necessary via the ICC (International Camp on Communication and Computers) platform for alumni (results will be documented in writing)
  • Afternoon: Individual departure (transfer to the airport is possible)